Werkdag 2

19 maart 2012 - Santa Cruz, California, Verenigde Staten

Voordat we de stad in zijn gelopen hebben we in het wifi-gedeelte nog even contact gehad met het thuisfront via WhatsApp en andere media.

Daarna hebben we een wandeling door San Francisco gemaakt, in de buurt van Union Square. Het leven van de Amerikanen wat je op straat ziet blijft mooi en indrukwekkend om te zien. Voertuigen die in Nederland museumstukken zijn, zie je hier gewoon rondrijden zoals brandweerauto's en trams. De cable car (uit 1873) was helemaal geweldig om te zien. Aan het eind van lijn wordt ie op een ronde schijf gereden, vervolgens handmatig rondgedraaid en weer op het juiste spoor gezet. Prachtig om te zien.

De nieuwe IPad3 hebben we even mogen bewonderen in de Apple Store, uiteraard was het personeel weer erg vriendelijk en we waren bijna met een nieuwe IPad3 naar buiten gelopen, ware het niet dat $499 net iets boven het esri-zakgeld lag....

Weer terug naar het hotel om uit te checken en daarna de auto op te halen, in dezelfde straat, twee blokken de berg op. Nadat meerdere keren geprobeerd was om ons een duurdere auto te verhuren, want ja 'Sightseeing moet je toch vooral vanuit hoge SUV doen...', hebben wij zuinige Nederlanders toch maar gewoon de goedkope versie genomen. Ze heeft ons nog wel een een soort ANWB-pakketje aangesmeerd, maar dan waren we tenminste van dat mens af.

Voor mij was automaat rijden nieuw maar nadat Marco de pedalen enzo had uitgelegd ben ik zonder schade de garage uitgereden. Erg makkelijk een automaat moet ik zeggen, vooral in het heuvelachtige San Francisco: ideaal. En een prachtige auto, rijdt fantastisch, niks mis mee.

We zijn zomaar een stukje gaan rijden en kwamen toen per ongeluk op de Bay Bridge terecht, een dubbele brug, dus onder en boven auto's, die ons naar Treasure Island bracht van waaruit we een prachtig uitzicht over de San Francisco Bay hadden. Daarna moesten we ons enigszins haasten om de boot naar Alcatraz nog te halen.

De verkeersregels in Amerika zijn ook nog wel even wennen. Gelijkwaardige kruisingen is wie het eerst komt, die mag het eerst de kruising over. Bij een stopbord moet je stoppen, ook al komt er werkelijk helemaal niets of niemand aan. Maar ze doen het allemaal, grappig om te zien. En bij ieder rood stoplicht mag je gewoon door rood als je rechtsaf moet. Behalve als er een apart bord staat dat het niet mag. Toen we van de Golden Gate Bridge afkwamen stond er politie te laseren op snelheid en nadat wij voorbij waren, sprong ie in z'n auto en kwam ie achter ons aan. Gelukkig was het de BMW naast mij die nog harder reed dan ons....

We hebben de auto geparkeerd en zijn gewandeld naar Pier 33 alwaar de boot naar Alcatraz zou vertrekken. Onderweg daarnaartoe kwamen we nog langs een enorme rij met bejaarden die met koffer in de rij stonden om boord te gaan van een van beide cruiseschepen die in de haven lagen aangemeerd. Aangekomen bij pier 33 en na even in de rij gewacht te hebben konden we aan boord. Ondanks het zonnetje was het toch nog wel redelijk fris, maar het prachtige tochtje over de baai maakt alles goed. Alcatraz is een 1 woord geweldig. Een nederlandse audiotour erbij was ook erg handig overigens. Alles uit de Alcatraz-films is er te zien en heel herkenbaar als je het ziet. Echt mooi.

Na Alcatraz was het alweer 16:00 en we hadden nog niet gegeten sinds de ochtend, dus we moesten even een pitstopje maken. Dat hebben we gedaan in het HardRockCafe. Hele gave tent met allemaal gitaren en andere attributen van bekende artiesten: Carlos Santana, Nirvana, en nog een heleboel die ik zo even niet meer weet. Heerlijk gegeten, met erbij een mega-cola waarvan ik blij was dat ik 'm half op had. Kom ik terug van foto's maken, is ie weer bijgevuld! En bedankt...

Na het eten nog even snel over de Fishermans Warf heengelopen, niet alles kunnen zien, maar we moesten terug naar de auto en weer verder. We hebben nog een stukje gereden van de Scenic 49 mile drive, waarbij we dus ook over de Golden Gate Bridge zijn gereden. Daarna zijn we doorgereden richting Santa Cruz waar we nu zijn. Onderweg nog even een koffie en chocolademelk gehaald bij Starbucks. Lekker bij de open haard, met een stukje cake erbij. We vielen bijna in slaap... :) Het laatste stuk was langs de kust en waarschijnlijk heel erg mooi, maar aangezien het pikkedonker was inmiddels moeten we dat maar een keer via Google Streetview bekijken! :)

Nu zijn we in het motel. Gekke Amerikanen weer volop. De manager keek naar het reserveringspapier alsof ie water zag branden en op weg naar boven staat er gewoon een Amerikaan die z'n eigen spontaan voorsteld en graag een shaggie wil draaien van me, wat ie wel kon zei hij. Na een minuutje vroeg ie toch maar of ik het wilde doen, want eigenlijk had hij een tafel nodig om dat shaggie te rollen...

Net nog even via Skype met het thuisfront gekletst, erg leuk om te doen. Ver weg, en toch dichtbij.

Voor een overzicht van de foto's: http://marcocharles.reislogger.nl/foto/bezoek-san/