Dag 3 - Walvissen / Dolfijnen / Big Sur

20 maart 2012 - Monterey, California, Verenigde Staten

Zo, vandaag de dag vroeg begonnen. De wekker op 07:00, douchen en daarna ontbijt bij de FireFly Coffee. Leuk tentje, gevonden via FourSquare, met heerlijke vers gebakken broodjes. Daarna nog even de Santa Cruz Boulevard bekeken, op z'n Amerikaans zoveel mogelijk met de auto, uitstappen, kijken, foto en weer verder. We hadden niet zoveel tijd want we moesten toch wel rond 12:30 in Monterey zijn. Daar aangekomen zijn we eerst onze koffers gaan wegbrengen naar het Hotel, The FirePlace Inn, en met de navigatie was dat zo gebeurd. Vriendelijk onthaal, kamer prima in orde met twee mooie Queensize bedden. Met de auto vervolgens richting de Old Fishermans Warf, om onze tickets op te halen die we vooraf al gereserveerd hadden via internet. Dat was zo gepiept. We waren ruim op tijd dus we hadden nog 1,5 uur om lekker wat rond te kijken en even wat te eten. Volop winkeltjes en zeeleeuwen die continu een hoop herrie maakten terwijl ze heerlijk in het zonnetje lagen te bakken en af en toe wat rondzwommen. Op een pier vlak bij de boot zat nog een pelikaan lekker te luieren op de reling, totdat een boot toeristen met 'm op de foto wilden. Tussendoor hebben we nog een heerlijke pannekoek gegeten terwijl we in het zonnetje van het lekkere weer konden genieten.

Om 13:20 was het zover: een stevige Amerikaanse dame, zee-bioloog of zoiets, gaf even een speech om de stemming erin te brenge, op een manier zoals alleen de Amerikanen dat kunnen volgens mij. De high-fives en 'you guys' komen dan ook volop voorbij. Ongekend wat een enthousiasme die mensen ten toon spreiden. Daarna aan boord, 20 minuten varen naar een gebied aan de rand van de baai waar zich walvissen zouden moeten bevinden. Dat tochtje er naar toe was al de moeite waard. Daar aangekomen konden we een heleboel keer de walvissen  (Grey Whales) zien, al was het van behoorlijke afstand en telkens maar heel kort. Viel een beetje tegen eerlijk gezegd. Met name de afstand, maar ik denk dat ze bepaalde afstand tot de dieren moeten houden. Althans daar leek het op.

Na een tijdje de walvissen bekeken te hebben gingen we een andere verrassing opzoeken: White Sided Dolphins. En dat was echt ongelofelijk: ik denk dat er rond de boot minstens 50 dolfijnen aan het zwemmen waren, echt schitterend om te zien. Die walvissen was mooi om te zien, maar die dolfijnen en dan vooral die aantallen, maakte de hele boottocht dubbel en dwars waard. We hebben die  heel veel gefilmd, dus die proberen we te uploaden op een later tijdstip. Die walvissen hebben we geprobeerd te filmen maar dat is volgens mij niet echt gelukt.

Na de boottocht zijn we meteen in de auto gestapt om richting Big Sur te rijden, wat schijnbaar het mooiste en ruigste kustgebied van heel de VS is. Nou ik kan je vertellen: we hebben het gezien en het is echt prachtig. Ik denk dat we iedere kilometer wel weer een keer gestopt zijn om te filmen en te fotograferen, de ene plek nog mooier dan de andere. Echt zo mooi, wauw. Je hoort het: na drie dagen Amerika begin ik ook al als eentje te praten :)

Ongeveer halverwege de Big Sur zijn we omgedraaid en weer teruggereden naar Monterey. Die kustweg, Highway 1, is trouwens zelf een prachtige kronkelende weg en heerlijk om te rijden. Aange komen in Monterey wilden we eerst op de boulevard wat gaan eten en daarna naar het motel maar aangezien we allebei eigenlijk totalloss waren, hebben we besloten om bij het motel in de buurt maar wat te eten en op tijd naar bed te gaan. Na een hapje bij Black Bear Diner, nu op de kamer, verslagje van de dag schrijven, foto's uploaden, filmpje gekeken van de dolfijnen.

We zijn overigens allebei redelijk verbrand in het zonnetje vandaag. Morgen maar eens kijken of het verschil maakt als je die zonnebrand ook daadwerkelijk opsmeert....

Vandaag maar geen Skype met het thuisfront denk ik. Het is nu pas 06:15 in Nederland, dus dan moet ik nog een klein uurtje wachten en eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat ga halen.

Morgen misschien naar de Monterey Bay Aquarium, maar waarschijnlijk rijden we gelijk naar Yosemite Park omdat we daar ook zoveel mogelijk tijd willen doorbrengen.

Welterusten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade