Dag 4, alweer...

21 maart 2012 - Oakhurst, California, Verenigde Staten

Vanmorgen vroeg 07:00 ging alweer de wekker in Monterey. Je ziet, geen vakantie voor ons, maar vroeg op en hard werken, zodat jullie mooie foto's kunnen bekijken... :)

Via Foursquare hebben we de dichtstbijzijnde Starbucks opgezocht en vervolgens in de auto gestapt om daar naar toe te rijden. Bleek om de hoek te zijn, dus lopend waren we sneller geweest, maar we zijn al een beetje Amerikaans: alles met de auto. Er staan hier zelfs reclameborden met: Save fuel, take the airplane!'. Zover willen we nog niet gaan....

Bij Starbucks een lekker bakkie koffie en thee op, met daarbij een heerlijke Lemon iced cake. Starbucks was gevestigd in een grote supermarkt, Safeway, waar we inmiddels vaste klant zijn en via onze kortingskaart besparen we bij het afrekenen weer de nodige dollars. Komt toch weer de Hollandse zuinigheid om de hoek kijken...

In de supermarkt even wat brood, koekjes en chips ingeslagen zodat we niet hoefden te verhongeren onderweg. Marco had nog sjans met een big mamma die graag met hem wilde ontbijten. Helaas hadden we net gegeten, maybe next year!.

Bij het hotel teruggekomen werd ons medegedeeld dat het ontbijt klaar stond... Hadden we dat nu eerder geweten! Maar het was alleen maar koffie, jus en muffins, dus veel hebben we niet gemist. Voor de vorm hebben we nog even een jus-tje gedronken en nog even gekletst met de eigenaar, die overigens behoorlijk stonk. Een Indiaase meneer die het komende jaar best wat minder kruiden in z'n eten kan gebruiken... Maar erg vriendelijk, even op de foto, en nog bedankt voor het handdoekje!

En toen: op naar Yosemite Park. Ritje van 3,5 uur waar onderweg weer van alles te zien was, reeen, mandarijnenbomen en gaande weg steeds veranderende landschappen, van heuvelachtig naar vlak, naar bergachtig. Ook mijlen lang stukken rechte weg waarbij sturen niet nodig was.

Aangekomen in Oakhurst was ons de sneeuw aan de kant van weg al een beetje opgevallen en dat bleek later nog behoorlijk wat roet in het eten te gooien....

Toen we het hotel met enige navraag gevonden hadden, we waren er al voorbij gereden, stond 'Hi Honey' ons al op te wachten bij de balie. Heel vriendelijk allemaal. We hebben de koffers in de kamers gegooid en toen meteen naar de toeristeninfo gereden om wat tips over Yosemite Park te krijgen. Daar hebben we gesproken met een hele vriendelijke meneer, met de vreemde naam 'Volunteer' op zijn naambordje... Bleek later dat ie als vrijwilliger daar werkte... :)

Toen we hem onze plannen bekend maakten wist hij ons te vertellen dat wij vanwege de sneeuw de doorsteek naar Lone Pine niet kunnen maken. Een aantal wegen zijn gewoon gesloten en het is dus niet mogelijk om het gebergte over te steken. Daar hadden we even niet bij stil gestaan, zelfs helemaal nooit aan gedacht. Lone Pine gaat dus niet door, en ook Kings Valley en Sequoia National Park niet. Balen. Om in Lone Pine te komen zouden we helemaal om het gebergte moet heenrijden en dat slaat helemaal nergens op. Overigens is ook Sequoia National Park redelijk onbegaanbaar op dit moment dus dat moeten we overslaan. Na even overlegd te hebben, hebben we besloten om een dag langer in Oakhurst te blijven, zodat we meer tijd kunnen spenderen in Yosemite Park. Verder heeft de man ons allerlei mooie tips gegeven wat we het beste kunnen doen en bekijken in Yosemite Park.

We zijn daarna meteen richting het park gereden om zodoende al het een en ander te kunnen zien. De rit erheen duurde ongeveer al 25 minuten, en dan ben je bij de ingang van het park. Om vervolgens naar het eerste echt mooie uitzicht te rijden ben je ook gewoon nog eens 30 minuten kwijt. Kortom, een uur lang continu bochten rijden, met overal sneeuw aan de zijkant van de weg, natte stukken weggedeelten, best vermoeiend moet ik zeggen. Maar eenmaal aangekomen bij de Tunnel View waren we dat allemaal alweer vergeten. Echt een spectaculair uitzicht, El Capitan, Bridel Veil Fall (prachtige waterval), echt zo ontzettend mooi, wauw...

Bij de ingang van het park zijn we trouwens eerst naar de Sequoia bomen gereden(ja die hebben ze daar ook dus we hoeven helemaal niet naar Sequoia Park!). Omdat het de andere kant op was hebben we dat eerst gedaan. Daar aangekomen bleken we een 1 tot 2 mijl te moeten lopen door de sneeuw en aangezien Marco z'n dansschoenen aanhad, gleed hij al binnen een minuut op z'n kont en leek het ons verstandiger om dit toch maar de volgende dag te doen, met wat betere schoenen! :) Morgen daarover meer dus.

Na de waterval hebben we besloten om maar terug te rijden naar het hotel, aangezien het minimaal weer een uur bochtenwerk terug was en we al een beetje honger begonnen te krijgen. Bij binnenkomst in Oakhurst hebben we even goed gekeken of er een leuke eettent was en we zijn vervolgens bij het Sweetwater Steakhouse naar binnen gegaan. Eigenlijk een beetje lukraak een steak van de kaart besteld maar dat smaakte erg lekker. Marco wilde ook graag nog een toetje en toen begon de waitress een hele lijst op te noemen. De eerste die ze noemde klonk wel bekend dus toen ze klaar was met opnoemen en Marco mij vragend aankeek wat ie moest nemen zei ik dat ie de eerste moest nemen. Dat was dan wel weer grappig want ze wist niet meer wat ze als eerste had opgenoemd... Ik nu ook niet meer overigens maar we kregen twee lepels erbij en het smaakte fantastisch. Daarna wilden we nog even aan de bar een koffie drinken maar het koffieapparaat stond al uit, want de tent was eigenlijk al gesloten. Maar Marco kreeg het laatste restje uit de kan, gratis. Ik kwam terug van even roken en wilde een biertje bestellen maar dat ging dus niet meer. En twee minuten later zegt ie: weet je wat, ik ben toch nog aan het opruimen hier, wat voor biertje wil je? Dus ik zei een 'small beer', budweiser, maar 'small' kennen ze niet in Amerika, was ik even vergeten, dus daar zat ik met een emmer bier en een eigenaar die bijna naar huis wil... Maar het is toch goed gekomen. Toen de rest van het personeel hoorde dat we uit Nederland kwamen waren ze allemaal enthousiast, ze wilden er allemaal graag naar toe. De een omdat ie gedeeltelijk Nederlands was, de ander omdat ie een jointje uit Amsterdam wilde :).

Omdat de steak goed smaakte en we bij een volgend bezoek 10% korting krijgen, gaan we morgen weer eten daar. Maar eerst de rest van Yosemite Park bekijken.