Dag 5 - Yosemite National Park(part 2)

22 maart 2012 - Oakhurst, California, Verenigde Staten

Allereerst bedankt voor de leuke reacties via deze site en facebook, it keeps up going! Wij durven nu al geen dag meer over te slaan want dan stellen we een heleboel mensen in Nederland teleur :)

Als tweede een bedankje richting Booking.com. Na onze uitleg over de reden van annulering hebben we het volledige bedrag van het hotel teruggekregen.

En als derde de groetjes aan Groep 7 van D'n Overkant, die dit waarschijnlijk ook lezen :)

Zojuist al een berichtje van Antoon waarom het verslag nog niet online staat. Antoon: sorry, hier is ie! Het heeft wat lang geduurd, ik weet het, maar de druk om een leuk verhaal te schrijven neemt vanwege het aantal trouwe lezers, steeds meer toe :)

Vandaag de dag iets rustiger begonnen. Uitgeslapen tot half acht, prima ontbijtje in het hotel, met de laptops op tafel, alle foto's een geotag gegeven en die komen binnenkort op ArcGIS Online. Leuk om bv te zien dat de boottrip in Monterey precies laat zien hoe de boot is gevaren en waar op het water de foto's zijn genomen. Tijdens het ontbijt ben ik begonnen aan lijstje: 'Wat valt je zoal op na een paar dagen Amerika?' Hier komt ie:

Wie heeft de douches gebouwd/geinstalleerd? Dat moeten Chinezen geweest zijn. Of de Amerikanen gaan nooit onder de douche, maar altijd in bad. De douchekop hangt namelijk overal op 1.80m en is niet in hoogte verstelbaar. En dat is lastig douchen.

Automaat rijden is heel relaxed en verhoogt misschien wel de verkeersveiligheid. Je bent eigenlijk helemaal niet meer bezig met de bediening van de auto, dat gaat bijna vanzelf. Hellingtrekken kennen ze hier dus ook niet, die automaat zorgt ervoor dat je niet achteruit rijdt als je de rem loslaat. Erg handig in bv San Francisco waar aardig wat hellingkjes(hoe schrijf je dat?) zijn.

De stoplichten staan aan de overkant van de kruising. Je overziet de kruising terwijl je naar je eigen licht kijk en je ziet ook de lichten van het verkeer van rechts en in iets mindere mate die van links. Went snel en heel duidelijk.

Littering kost je $1000 boete. Je ziet heel veel borden langs de kant daarvan. Even opgezocht wat het is: afval op de grond gooien. Weer wat geleerd.

De mensen zijn eigenlijk allemaal heel aardig, met name in de bedienende sectors, en echt niet heel overdreven zoals je wel eens hoort. Verder is iedereen die je aanspreekt wel in voor een praatje.

Ze zetten hier liever teksten op de verkeersborden ipv van plaatjes. Wel zo duidelijk voor de buitenlanders. Bv een doodlopende straat wordt hier aangeduid met een bord: 'Not a drive through road'. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden geldt niet altijd inderdaad.

Als je de wc voor het eerst ziet denk je dat ie verstopt is. Er staat namelijk standaard veel meer water in dan in Nederland. Een wc-borstel zie je dan weer niet. Vanwege het vette eten blijft waarschijnlijk alles drijven hier in Amerika :)

Over stopborden had ik al eens verteld. Maar ze gaan ook echt allemaal helemaal stil staan, al is er geen hond in de buurt. En wat de snelheid betreft: maar weinig Amerikanen houden zich precies aan de snelheid. Als je dat zelf doet wordt je aan alle kanten ingehaald. Dan doen we dus niet.

Ok, dan de rest van de dag. Na het ontbijt zijn we naar de supermarkt gereden, superlekker Dutch crusted stokbrood gehaald met wat beleg, zakje chips, wat Rolo's en wat flesjes jus d'orange. Daarna getankt, eerst binnen betalen en dan je tank vullen. En als ie het dan niet doet, blijkt dat je eerst nog moet kiezen welke benzine je wil hebben. En als je dan niet goed oplet, kies je de duurste, goed bezig Charles. Ach,  kan iedereen gebeuren, de stomsten het eerst :)

En daarna de rit naar Yosemite. Twintig minuten naar de zuidelijke ingang van het park, en dan nog een uur(!!) naar het visitors center. Kun je nagaan hoe groot het daar is. Onderweg naar het visitors center kom je langs de Tunnel View, met El Capitan, en daarna Bridalveil Fall, maar dat hadden we gisteren al bekeken, dus na een korte eetstop meteen doorgereden.

Aangekomen bij het visitors center rond 12:45 kwamen we de eerste Nederlanders sinds 5 dagen tegen. Die hadden gelezen dat er om 14:00 een bear-program was en zij wilden graag beren zien. 'Ja, zegt de ranger, helaas houden de beren zich niet aan de afspraken, dus u krijgt dan geen beren te zien, we houden er alleen een praatje over. '  Tja hadden ze nou echt gedacht dat die man ze wel even mee zou nemen naar de beren? Zou kunnen...

Wij hebben even gevraagd welke trails we het beste konden lopen om zodoende de highlights van het park te zien. Vervolgens de hop-on / hop-off bus genomen naar het eerste punt, nr 16 Vernan Falls. Dat was volgens de man een trail van ongeveer een uur op en neer, en daarbij zou het pad 150 feet stijgen. Was inderdaad een stevige klim, maar voor onze afgetrainde lijven geen enkel probleem. Maar de hele omgeving tijdens de hele wandeling: fantastisch. Zo mooi daar. Het allerlaatste stukje naar de voet van de waterval was helaas op dat moment afgesloten vanwege gevaar voor vallend gesteente. Maar nog steeds de moeite waard. Nog gekletst met verschillende Amerikanen onderweg, blijft leuk. Tijdens de wandeling ook nog wat reeen tegengekomen die op hun gemak op een helling rondliepen of lagen te relaxen, redelijk gewend aan mensen.

Volgende stop nr 17: Mirror Lake. Nadat we onze geo-ogen op de kaart hadden losgelaten besloten we te lopen naar 17 en niet te wachten op de bus. En dat hadden we goed ingeschat, peace of cake voor ons. Deze trail zou ons leiden naar Mirror Lake, een vlakke wandeling van ongeveer een uur op en neer. En om maar weer eens in herhaling te vallen: echt zo'n mooie natuur, ongekend en aangekomen bij Mirror Lake het schitterende uitzicht op een andere highlight: Half Dome. Prachtige 'halve' rots, geen woorden voor. Mirror Lake dankt z'n naam het feit dat de rotsen er rondom mooi weerspiegelen in het water.

Terug naar het busophaalpunt gelopen en daar missen we net de bus dus zijn we maar gaan lopen, je ziet wel wat meer van de natuur op die manier. En dan de laatste twee highlights van de dag: Yosemite Falls en Lower Yosemite Falls. Het is de hoogste waterval van de VS en valt in twee delen naar beneden: upper en lower genoemd. De trail naar het lower gedeelte was redelijk kort en was echt een spectaculaire afsluiting van ons bezoek aan het park. Je kunt tot vlak bij het punt komen waar de waterval neerkomt en dat is zo ontzettend mooi. Als je ook op een bepaald punt voor die waterval gaat staan komt daar ontzettend veel wind en fijne waterdruppels vanaf, echt heel gaaf, heel apart. Tien meter verder naar links of rechts en dat effect is er niet. Zo mooi, echt om stil van te worden. Op de weg uit het park stak er nog een vos over voor onze auto, mooi om te zien, maar we hadden geen zin meer om foto's te maken, plus dat ie vrij snel het bos in verdween. Alternatief: http://lmgtfy.com/?q=afbeelding+vos+dieren

Ok, even snel afsluiten: terug naar het hotel, gaan eten bij dezelfde tent als gisteren, smaakte weer goed, wat gekletst met de eigenaar en de waitresses, daarna nog even naar een echte Amerikaanse bar gereden voor een biertje met de locals en nu in het hotel , foto's en verslag. Ondertussen nog wat geskyped met het thuisfront en ook nog even met Bram Kort. Die laatste heeft beloofd om vanaf nu ook onze verslagen trouw te gaan volgen. Toch, Bram?

Ik heb niks meer te vertellen geloof ik, het is inmiddels 00:40, mooie tijd om te gaan slapen.

Morgen de trip naar L.A., hoe we dat precies gaan doen, plannen we morgenvroeg.

Groeten!

1. Patrick:
    23 maart 2012
    Beste USA-gangers,
    Heerlijk om jullie blog te volgen = trip down memory lane.
    Yosemite was mijn favoriete National Park.
    Geniet van deze x-perience!
  2. Hans M:
    23 maart 2012